Als verlader actief in de transportwereld? Zorg voor genoeg CMR’s
In de logistieke wereld begint het doorgaans allemaal bij de verlader. De verlader is degene die in eerste instantie een partij goederen van de ene naar de andere locatie wenst te brengen. Dit is dus in feite de opdrachtgever van een transportsessie. Wanneer je actief bent in de transportsector is het altijd zinvol om te weten wie deze verlader is. De verlader heeft namelijk extra verantwoordelijkheid, in die zin dat deze een vervoerder, een eventuele expediteur en een CMR vrachtbrief per transport moet regelen en (laten) invullen. De verplichting omtrent deze CMR is niet lichtzinnig op te vatten. Dit zijn immers vrachtbrieven die het resultaat zijn van een intensieve en goed lopende samenwerking tussen veel landen wat betreft goederentransport. Als je in deze sector doorgaans als verlader optreedt is het dan ook cruciaal dat je altijd over meer dan genoeg papieren versies van CMR’s achter de hand hebt.
Wat als je gevaarlijke goederen vervoert over water?
Met name vanwege de relatief lage kosten vindt goederenvervoer nog steeds vooral over de weg plaats. Zeker binnen Europa is dat zo. Toch kan het zo zijn dat je ook eens voor transport over zee kiest. In dat geval heb je mogelijk te maken met andere of aanvullende regelgeving. Het wordt zeker anders als je potentieel gevaarlijke goederen vervoert. In dat geval dien je aan extra regels te voldoen, inclusief het zorgdragen en correct invullen van een zogeheten IMO Dangerous Goods Declaration.