Wat zijn de voordelen van een online platform?
De kans is ontzettend groot dat je al eens hebt gehoord over het fenomeen van een online platform. Wanneer heel wat mensen zich echter wat meer gaan verdiepen in de achterliggende theorie achter een online platform wordt al snel duidelijk dat dit best verwarrend kan zijn. Voor menig aantal partijen geldt namelijk dat ze er een andere definitie aan te geven. Voor veel mensen is het dan ook na het lezen van verschillende blogartikelen nog steeds niet duidelijk wat een dergelijk platform op het internet nu precies is. Geldt dat ook voor jou en is dat stiekem eigenlijk de reden waarom je op deze pagina bent aanbeland? Dan gaan we deze vraag voor jou nu wel duidelijk beantwoorden.
Wat is een online platform?
Een online platform wordt vaak vergeleken met een website. Eigenlijk is dat niet geheel onterecht. Voor een dergelijk platform geldt namelijk in de praktijk eveneens dat ze het mogelijk maakt om bijvoorbeeld bepaalde informatie te verkrijgen en te delen met anderen. Door gebruik te maken van zo’n platform op het internet zal je tot de conclusie komen dat er een groot aantal uitstekende mogelijkheden worden gecreëerd. Bovendien is het zo dat het achterliggende bedrijf op deze manier de mogelijkheid heeft om sneller te groeien en zich beter te schalen. Het spreekt dan ook voor zich dat zo’n platform voor alle betrokken partijen interessante voordelen met zich meebrengt.
Waarin schuilt de meerwaarde van zo’n platform?
De meerwaarde van een online platform kan schuilen in tal van verschillende zaken. In eerste instantie is het bijvoorbeeld mogelijk om via deze weg op een efficiënte manier heel wat informatie te delen met derden. Bovendien wordt er ook informatie-uitwisseling mogelijk gemaakt en zal je kunnen vaststellen dat er op een razend efficiënte manier bepaalde diensten kunnen worden aangeboden. Het hoeft dan ook zeker niet te worden benadrukt dat het in het leven roepen van een dergelijk platform in de praktijk heel wat mensen en bovendien ook bedrijven van dienst kan zijn.
Een online platform brengt diverse verdienmodellen met zich mee
Afhankelijk van het soort online platform dat je hebt laten ontwikkelen is het in de praktijk op verschillende manieren mogelijk om er een bepaald verdienmodel aan te koppelen. In eerste instantie kan er bijvoorbeeld worden vastgesteld dat er op online platformen niet zelden gebruik wordt gemaakt van advertenties. De inkomsten van deze advertenties gaan dan uiteraard naar de partij welke zich achter het platform bevindt. Dit is echter zeker niet het enige verdienmodel waar je gebruik van kan maken. Andere opties waar je op dit vlak over beschikt zijn de volgende:
- Het gebruik van abonnementen;
- Het gebruik van zogenaamde credits;
Lang niet alle mensen vinden het fijn om voor het gebruik van een online platform vast te zitten aan een bepaald abonnement. Dit kan je opvangen door de mogelijkheid aan te bieden om gebruik te maken van credits. Niet zelden vinden mensen dit een fijnere manier van moeten betalen voor een bepaalde dienst. Bovendien is het voor de aanbieder van het platform ook lucratiever.